WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 25 augustus 2012

Even lang en korter


















Een jaar of 40 geleden kon je mij kwaad krijgen met deze vraag: wat is het verschil tussen een dood vogeltje? Waarop het antwoord was: zijn ene pootje is even lang. Ik kende toen iemand (die ik nog steeds ken trouwens) die dat af en toe aan me vroeg, wel wetend dat ik dan zou zeggen: hoe bedoel je, het verschil met wát?? Zodat hij weer eens kon zeggen: nou gewoon, het verschil tussen een dood vogeltje. En ik: even lang als wát?? Nou gewoon, even lang. Onuitstaanbaar vond ik dat toen, en nog eigenlijk, maar ik ben er langzaam aan gewend geraakt. En nu komt het nooit meer ter sprake.

Maar gisteren dacht ik er weer aan, omdat iemand zei: des te groener des te zwemt-ie. Waarop ik vroeg: wat is dat nou weer? Nou, dat is het verschil tussen een krokodil. Waar heb je dat vandaan? O, eens ergens gelezen. Toen dacht ik: dat moet uit dezelfde tijd komen als het dode vogeltje. En herinnerde me er nóg een: het is heen korter dan op de fiets. Die vond ik destijds geloof ik nog onuitstaanbaarder dan het dode vogeltje. Hoe bedoel je, korter? Nou, gewoon korter.

Zouden er nog meer zijn? Dat kan haast niet anders, maar hoe kom je daar achter?

En toen ging ik maar eens googelen. En toen bleek het dode vogeltje zelfs wikipedia gehaald te hebben. En het vogeltje en de krokodil komen samen in één stukje voor bij de Taalprof. (Dus dan kan ik er ook best een blogstukje over schrijven.) En ik ontdekte dat de krokodil ook als kikker voorkomt. En het verschil als overeenkomst. Maar de fiets kon ik niet vinden. En verder ook niks, dus misschien waren er toch maar een paar van die grapjes. Of misschien zocht ik niet goed.

En nu moet ik natuurlijk ook weer denken aan mopjes als: het is grijs met witte voetjes. En: weet je hoe een koe een haas vangt? Ook van veertig jaar geleden.

Ja, vroeger kon je lachen.

Schilderij hier gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten