WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 23 augustus 2012

Blog stukje


















Op de site van SOS (Signalering Ongewenst Spatiegebruik) was vandaag te lezen: 'Nog nooit kreeg ik binnen een halve dag zo ont-zet-tend veel meldingen binnen over één spatie.' Dat ging over het nieuwe logo van het Rijksmuseum, dat een voor velen ongewenste spatie bevat: RIJKS MUSEUM.

Ik ben ook geen fan van onterechte spaties, al zijn ze soms wél grappig. Zo erger ik me er al een paar jaar (een beetje) aan dat ons Rotterdamse Groothandelsgebouw tegenwoordig Groot Handelsgebouw heet. Daar zei ik vanmorgen bij de koffie iets over, omdat er een bijlage van het Rijks Museum bij de krant van gisteren zat. En toen zei een huisgenoot over het Groot Handelsgebouw: dat klopt wel want het ís ook geen gebouw voor de groothandel meer. Waarop ik zei: o ja, het is nu echt een gróót hándelsgebouw! Want dat is het evenmin.

Na de koffie haalde ik de reclame van de mat en vond bovenstaand 'flyertje' (of hoe je zoiets noemt, want voor 'foldertje' moet het, vind ik, meer pagina's hebben, een 'kaartje' moet steviger zijn en een 'briefje' vind ik het ook niet; ja, ik kan inderdaad overal moeilijk over doen).

En toen moest ik even glimlachen.

2 opmerkingen: