WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 28 mei 2012

Hebben en zijn
















Vanmorgen hoorde ik in een tuin hierachter een jongetje zeggen: 'Mama, ben je druk?' Het antwoord hoorde ik niet. 'Druk zijn' is niet meer wat het geweest is, ik bedoel dat het nu vaak betekent 'het druk hebben', zoals wij dat vroeger formuleerden. Maar dat was vroeger. (Al zeg ik het nog steeds zo, maar ik ga niet altijd met mijn tijd mee.)

Ik vond het wel bijzonder, een kind dat dat vroeg. Ook als het gevraagd zou hebben 'Mama heb je het druk?' had ik dat bijzonder gevonden. Dat doen kinderen niet, zoiets vragen, dacht ik eigenlijk. Kinderen willen gewoon soms ineens aandacht, ook als hun moeder het druk heeft. Misschien zegt die moeder van hierachter af en toe (of vaak) 'Nu even niet, ik ben druk.'

Ik dacht: hoe zeg je het tegenwoordig als je vindt dat iemand druk is, ik bedoel druk in de zin van ongedurig? Moet je dan 'druk doen' zeggen? Of zeg je meteen maar dat hij een adhd-er is? Is het vroegere begrip 'druk zijn', bij gebrek aan een manier om het te kunnen zeggen , inmiddels misschien gewoon aan het verdwijnen? Als iemand zegt: 'Dit is een erg druk kind', bedoelt hij dan dat het een kind is dat niet kan stilzitten of dat het op tennis en jeugdtoneel en vioolles zit?

Maar ik vond het te warm om me er verder druk over te maken.

Foto hier gevonden.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel droevig als een kind vraagt "Mama, ben je druk?". Je zult het echt wel gehoord hebben, maar ik hoop dat het verzonnen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Piet,
    Ik vond het ook sneu klinken. Nee, ik heb het niet verzonnen, ik hoorde het echt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Idtvdb zeggen wij dat niet, dat er een dier 'druk is'. We gebruiken wel 'het druk hebben', bijvoorbeeld tijdens een praatje met een vogel. Als de j.m. herrie maken zeggen de o.m.: 'Bij Zeus, storm op komst'.
    Groet, Anna (niet zo druk nu).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Waarom zeggen jullie dat tegen die vogel dan? Omdat het praatje anders te lang gaat duren? Of om een andere reden?
    'Bij Zeus', dat klinkt mooi! Daar blijkt maar weer uit dat jullie met 'Griekse mythen en sagen' zijn opgegroeid.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Zag je dat er ineens een reactie was over de St. Jansuien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    De vogels zeggen het, dat ze het druk hebben. Dat komt door de j.m. (niet onze j.m.), de j.s. (geen krsspnnn) en de j.m. (ook niet die van ons) idtvdb. Pas als die groot zijn hebben de oudere vogels weer praatjes.
    Ja, ik zag het, wat is dat nou?
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    O, de vogels hebben het druk, nu snap ik het. Wel logisch, met al die nesten. Jonge merels, jonge mussen, jonge spreeuwen, heb ik het goed? Allemaal idtvdb, dat is behoorlijk druk!
    Iemand die googelde op St. Jansuien? En zo bij de foto van het geschenk udtvdb kwam? Zoiets zal het wel zijn denk ik.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen