WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 6 november 2011

maan roos bieb



















In de afgelopen week was ik getuige van iets waarvan ik later dacht dat het eigenlijk een historische gebeurtenis was. Ik was toevallig aanwezig in een klein wijkbibliotheekje in de buurt van R'dam, toen daar een klas op bezoek kwam: groep 3. De mevrouw van de bieb heette de kinderen welkom, vertelde ze wat over de bibliotheek en liet zien waar de boeken stonden die ze al konden lezen. Daarna mochten ze een boek uitzoeken om mee naar school te nemen: een leesboek of een informatief (plaatjes)boek. Na een kwartier ofzo moesten ze van hun onderwijzer in de rij gaan staan en mochten ze helpen hun boeken te scannen. De meester zei dat hij van plan was vaker te komen.

Gisteren las ik op Bibliotheek 2.0 de bijdragen over de Digitale Bibliotheek. En dacht: van de digitale bibliotheek weet ik weinig of eigenlijk niks, maar wat ik in dat wijkbiebje zag, dat was dan wel niet de hele bibliotheek van de toekomst, maar toch zeker een onderdeel ervan: 25 kinderen die net kunnen lezen maken kennis met de bieb. Een historische gebeurtenis in hun leven zou dat kunnen zijn. Aan de bibliothecaresse lag het niet, die was aardig en ontving de kinderen leuk. Toen ik later tegen haar zei 'wat deed u dat leuk', vertelde ze dat ze het had moeten improviseren omdat de collega die het zou doen ziek was. En nu denk ik: knap van die mevrouw, maar waarom laat de bibliotheek dit soort dingen aan improvisatie over? Waarom is er geen 'spannend' draaiboek, waarom krijgen de kinderen geen boekje Groep 3 in de bieb ofzoiets kado, waarom krijgt de school geen voorleesboek mee, ik noem maar wat? Het gaat in onderzoeken over de bibliotheek zo vaak over de belevenisbibliotheek, waarom wordt van zo'n 1e bezoek van een klas beginnende lezertjes dan niet meteen een onvervalste en liefst onvergetelijke belevenis gemaakt?

Het zal vast ook wel eens anders gaan. De ene bibliotheek doet het zus, de andere zo. De ene heeft meer geld, of er meer geld voor over. Er werkt misschien iemand die beginnende lezertjes heel belangrijk vindt. Of zo iemand werkt er juist niet. Maar het zou stándaard anders moeten gaan, vind ik. Duur? Weet iemand hoeveel de Digitale Bibliotheek kost? Ja, de toekomst van de bibliotheek heeft alles te maken met inspelen op digitale ontwikkelingen. Natúúrlijk is dat zo. En gauw een beetje, dat inspelen had al jaren eerder moeten gebeuren. Maar de toekomst van de bibliotheek is óók die groep 3, die 25 kinderen die sinds een paar maanden kunnen lezen en die precies op de leeftijd zijn dat ze de bibliotheek nog heel spannend kunnen vinden.

En nu moet ik ineens denken aan een blogstukje van Ton de Kruyff en aan woorden koken. Kijk vooral naar het filmpje. Waarom gebeurt dit niet overal?

Foto: Flickr/Christchurch City Libraries

6 opmerkingen:

  1. Een stukje naar mijn hart. Ik denk ook een beetje terug. Zoals jij het beschrijft zijn het de principes van kwaliteitszorg. En dat is toch niet zo moeilijk?
    Groet, Len

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je er weer bent Schrijver.
    Ik heb zelf vroeger 'klassenbezoeken gedaan' en ik weet niet of dat voor de kinderen onvergetelijke gebeurtenissen waren, maar ik heb er altijd mijn hele ziel en zaligheid in gestopt, al vond ik vermoedelijk steeds opnieuw het wiel uit.
    Er bestaat nu een programma voor de groep3-klassenbezoeken, dat in mijn bibliotheek wordt uitgevoerd en dat ziet er op papier geweldig uit.
    Als ik collega's die er mee werken, hoor praten over die klassenbezoeken zie ik hoe hun ogen gaan glanzen.
    En als ik 's middags kindjes aan de balie zie, die eerder die week met school een bezoek aan de bibliotheek brachten, dan zijn ze er vol van.
    Daarom vind ik het verschrikkelijk jammer (understatement -fatsoenshalve) dat de rest van het jeugdbibliotheekwerk wordt 'afgeraffeld' en nauwelijks aandacht krijgt.
    Het hangt erbij en het zou core-business moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Len,
    Wat de principes van kwaliteitszorg zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Wat ik (ongeveer) bedoelde is: als de digitale bibliotheek landelijk geregeld kan worden, dan zou zoiets als het ontvangen van groep 3 toch ook landelijk aangepakt kunnen worden? Natuurlijk met de mogelijkheid tot eigen initiatief voor elke bibliotheek, maar met informatie en tips over goed werkende concepten en met een boekje voor de kinderen en een kleurplaat ofzo.
    Het lijkt me bovendien goedkoper om het gezamenlijk aan te pakken, maar dat is misschien een illusie.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Piet,
    Wat een leuke en aardige reactie, dankjewel. Ik heb geen idee wie je bent, misschien is dat tot mijn schande, misschien is dit je eerste reactie en kan ik het echt niet weten?
    Het is ook niet nodig, want wat je schrijft is veelzeggend genoeg: ziel en zaligheid, bevlogen, glanzende ogen en vooral: kindjes aan de balie die vol zijn van wat ze hebben gehoord en gezien. Dat klinkt geweldig en is precies wat ik bedoelde.
    Ik weet niet of het jeugdbibliotheekwerk wordt afgeraffeld, ik denk eigenlijk dat er in veel bibliotheken best veel aandacht voor is. Maar dat het beter zou kunnen vermoed ik wel en dat het core-business zou moeten zijn ben ik helemaal met je eens.
    Het heeft denk ik ook wel te maken met waar de bibliotheek voor staat of voor wil staan. Hoe belangrijk wordt lezen nog gevonden? Gaat het inmiddels vooral om 'informatie'? Is goed kunnen lezen vooral nuttig om je toegang tot informatie te kunnen verschaffen of is lezen ook belangrijk vanwege de rijkdom van de literatuur? Tja. Ik weet het ook niet hoor.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrijver, ik was Nel P. en ben nu Piet P.Ik had beiden willen blijven, maar Blogger werkt daar niet aan mee of ik doe iets niet goed (vermoedelijk dat laatste).
    Ik oordeel alleen over het jeugdbibliotheekwerk dat ik van nabij ken. Het zal wel een reden hebben dat het gaat zoals het gaat, maar dat doet niets af aan mijn constatering.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Piet,
    Nu snap ik het, dwz niet helemaal, maar wel wie je bent. Leuk je weer tegen te komen. En leuk wat je schreef.
    Ik oordeel natuurlijk ook maar voor zover ik het kan overzien en dat is niet ver. Maar je iets afvragen kan altijd.
    Jij werkt blijkbaar nog steeds in de bieb?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen