WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 24 januari 2008

Privacy

Collega's,

Onder het kopje #3 Meld je weblog aan en begin je ontdekkingstocht, op de 23 dingen-pagina, staat o.a. het volgende:

'Je gaat je weblog in de eerste plaats bijhouden voor jezelf. Maar wát je schrijft zal ook door je groepsleider én door de cursusleiding worden gevolgd. Daarom moet je weblog wel bij ons bekend zijn. Dat is niet echt moeilijk: stuur een e-mailtje naar dit adres: 23dingen@gmail.com en vermeld in de e-mail de URL (het internetadres) van je weblog. En – dit is voor de administratie van belang – je echte naam. Die is alleen bij ons bekend.'

Als je daaruit, zoals ik deed, concludeert dat je 'echte' naam alleen bekend is bij de twee cursusleiders, dan heb je 't mis: ook alle groepsleiders kennen je naam en doen daar, zoals ik gemerkt heb, niet geheimzinnig over, zodat een 'schuilnaam' je wel afschermt van ongewenste lezers via internet, maar niet van meelezende collega's.

'Je hebt toch niks voor je collega's te verbergen?' zul je misschien zeggen. Toch denk ik dat niet iedereen het altijd leuk vindt als alle anderen b.v. weten hoeveel moeite je gehad hebt met een bepaald onderdeel. Daarnaast zorgt anonimiteit er ook voor dat je bescheiden blijft als je toevallig heel goed bent in alle 23 dingen. Daarom vind ik het jammer dat het slechts schijn-anonimiteit bleek. Ik vond het trouwens ook gewoon leuk niet te weten wie b.v. Mevrouw van Puffelen is en haar te zien als een nieuwe kennis. (Ik weet trouwens nog steeds niet wie zij - of hij - is.)

Met hartelijke groet, schrijver dezes (naam & adres bij de redactie bekend)

2 opmerkingen:

  1. Dag Schrijver,

    (Ik heb je naam nog niet opgezocht in de tabel)

    Ik kan me goed voorstellen dat je gemengde gevoelens hebt bij de dunne scheidslijn tussen transparantie en privacy. Toen ik mijn weblog begon deed ik dat aanvankelijk ook anoniem maar koos er later toch voor om met naam en foto te werken, met als gevolg dat je overal makkelijk gevonden wordt door zoekmachines.

    Ik heb wel gemerkt dat openheid en eerlijkheid me minder kwetsbaar maakte dan ik vreesde van tevoren. Het is juist dat aspect waar mensen op reageren en zich in herkennen.

    Dat is voor iedereen natuurlijk weer anders maar het is misschien toch een overweging waard.

    Je post is in ieder geval openhartig en alleen daarom al prettig om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een muis wil niet gevonden worden, en al helemaal niet door een zoekmachine!

    BeantwoordenVerwijderen