WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 2 april 2012

Rekenen & taal
















Op de middelbare school had ik enkele jaren een leraar Nederlands die af en toe zei: 'Taal Is Geen Algebra!' Hij zei het niet zozeer, hij riep het en zette zijn woorden kracht bij door bij elk woord een harde klap op de oliekachel in de hoek van het lokaal te geven. Ik ben het dan ook nooit vergeten. En jarenlang heeft het me gehinderd. Want wat bedoelde mijn leraar? Dat je in een opstel geen haakjes mocht gebruiken, dát wou hij ons bijbrengen. En heel lang heb ik het niet gedurfd om in een brief met haakjes te werken. Terwijl ik het juist heel graag doe, zoals ik later, toen ik het eindelijk durfde, gemerkt heb. Halve brieven zet ik tussen haakjes als het zo uitkomt. Heerlijk. Dát ik het uiteindelijk gedurfd heb komt door het lezen van Vestdijk. Want die gebruikt haakjes in zijn boeken en toen ik dat ontdekte viel eindelijk, na 30 jaar, de beklemming van dat 'taal is geen algebra' van me af. Wat een opluchting.

(Zo durf ik tegenwoordig, maar nog niet zo erg lang, ook soms een mail met 'ik' te beginnen. Dat dát niet zou mogen zat er nog dieper in dan de algebra. Dat leerde ik thuis, van mijn ouders: 'Wie zijn brief begint met "daar" of "ik" is een grote stommerik.' Nog altijd speelt dat zinnetje door m'n hoofd als ik een mail begin met 'ik'. Maar soms doe ik het. Dit even tussen haakjes.)

Aan 'taal is geen algebra' dacht ik vorige week weer eens terug en ik dacht vervolgens: maar algebra is wel taal. Dat kwam omdat ik bij mijn voorleeskinderen (het zijn er 2, een jongetje van 6 en een meisje van 8, broer en zus) was geweest. Na het voorlezen en het maken van een woordzoeker kwam er ook nog rekenhuiswerk op tafel. Het meisje, dat in groep 4 zit, had 8 (!) bladen met sommen als huiswerk. Rekenen tot 20, van die in taal verpakte sommen als: Het boek heeft 20 bladzijden, Jan moet er nog 4, op welke bladzij is hij? Later bij mij thuis ontstond meteen discussie of het antwoord 16 of 17 moest zijn, maar ik dacht dat de makers van de som 16 bedoelden. Het meisje A had overigens 24 ingevuld, dus dat was in elk geval niet goed.

Er waren ook sommen met een plaatje erbij dat informatie gaf. Zo zag je een trosje van 3 bananen. De som begon met: je hebt 3 trossen bananen. Daarna at je 2 bananen op en hoeveel hield je er dan over? Het antwoord van A was niet goed en ik vroeg: weet je wat een tros is? Ik weet niet meer wat ze zei, maar het klopte in elk geval niet. En ik besefte: geen rekenen zonder taal, in elk geval niet dit ingeklede rekenen. En ik moest er een beetje van zuchten, maar ik besefte eens te meer hoe belangrijk het is om zoveel mogelijk woorden te kennen.


Plaatje gevonden via Google-afbeeldingen.

14 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    In het o.p. las ik vorige week dat zinnen opgebouwd zijn volgens een rekenkundige formule. Dus je rekent terwijl je typt, maar dat weet je niet. Gek hè? Het gaat vanzelf, net als kaas eten.
    Groet hoor! Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Ik heb zo'n gevoel dat ik dat ook gelezen heb, maar dat ik er niks van snapte. Het is zeker gek, zeg dat wel. 't Is maar goed dat het vanzelf gaat, anders zou ik niet veel meer typen.
    Groet terug hoor! schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Ik begreep ook lang niet alles. Wat denk je ervan als kaas eten niet vanzelf zou gaan ...
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Ik begin langzaamaan visioenen te krijgen van een tijd die ik haast de goede oude zou willen noemen. Toen we nog volop blogden en toen je kon ballonvaren in de bibliobus en toen jullie kaastaart kwamen eten. En al die andere fijne dingen... Maar dbrnvndmrkt, díe eet ik nog elke dag. En ik hoop voor jullie hetzelfde. Bijvoorbeeld onder de o.k., met een vuurtje.
    Als kaas eten niet vanzelf zou gaan, dat zou raar zijn. Maar er bij nadenken kan nooit kwaad natuurlijk.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Gelukkig komt de chauffeur morgen weer met de bibliobus. De bus is wat kleiner, maar groot genoeg voor allerlei avonturen. En wij eten natuurlijk ook nog steeds iedere nacht ks, blgsch, frns, d of gtn, allemaal dk lkkr denk ik. Alleen met het vuurtje onder de o.k. wil het niet erg lukken, het waait uit of het regent te hard. Ja, kaastaart ... daar moet ik ook van zuchten ...
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Waarom dénk je dat dat allemaal dk lkkr is? Je eet toch wel mee hoop ik? Raadselachtig...
    Ja, er valt veel te zuchten. Maar wel fijn dat er nog steeds een bus komt voor de avonturen, de echte en die op papier. Hebben de j.m. al een iPad trouwens?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    Tuurlijk eet ik mee! Is er kaastaart? De j.m. willen ook meeëten, roepen ze. Ze zijn naar de vijver gerend om te vragen wie iPad is. Heb jij een iPad en hoe zag je het verschil?
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Je maakt mij niet wijs dat de j.m. niet weten wat een iPad is. Maar het grapje is leuk! Nee, ik heb geen iPad. Niet eens een laptop.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    De j.m. zeggen dat ze best een iPad willen, en een iFoon. Maar ja. Gelukkig hebben we onze vintage laptop 2.0. En net weer een iCloud ...
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    Wat is nou weer een iCloud? Is dat wat soms voor de iSun zit?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Schrijver,
    Ja, jammer genoeg. Alle dieren idtvdb zijn er wel zo'n beetje klaar mee, met de iClouds. Nou ja, behalve onze iPads&iFrogs in de iPond natuurlijk. Heb jij apps?
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Nee, ik heb geen apps. Ik heb een telefoon die nog uit het guldentijdperk stamt. Dus daar kun je niet veel mee. En verder alleen een pc, ook niet al te nieuw meer. Maar de echte vernieuwing zit in je hoofd, denk ik dan maar. Ik bedoel, als hij érgens zit.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Schrijver,
    Dat is heel mooi gezegd, van de echte vernieuwing in je hoofd. Ja, waar anders? Misschien in je maag. Ik begreep 'apps' eerst niet en dacht 'abs', dat was wel mal!
    Als je pc het blijft doen, wordt 'ie vanzelf vintage en dan ben je hip.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Anna,
    Ik ben zelf ook inmiddels vintage, zou ik dan misschien ook een beetje hip zijn? Dat is wel weer een ander perspectief, het musische perspectief misschien wel, waar ik vroeger altijd zo van hield. En nu nog natuurlijk!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen