tag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post7449133511324862081..comments2023-11-09T10:10:55.794+01:00Comments on schrijverdezes: Wie het weet mag het zeggenschrijverdezeshttp://www.blogger.com/profile/16362679758436280288noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post-52671935574348316732010-01-10T14:53:16.947+01:002010-01-10T14:53:16.947+01:00@Edwin,
Dit maakt bloggen voor mij de moeite waard...@Edwin,<br />Dit maakt bloggen voor mij de moeite waard: dat ik van anderen af en toe wat opsteek én dat ze me aan het denken zetten. En het stemt dankbaar dat die anderen soms zoveel moeite doen om me iets uit te leggen, zoals jij en Informatiegebruiker vandaag (en eerder).<br />Wat betreft Al@din: als daar een nieuwe vorm voor komt lijkt het me wel belangrijk dat dat opgebouwde netwerk daar weer een plaats in krijgt. Het lijkt me erg zonde om dat niet te doen. Ik hoop maar dat degenen die daar invloed op kunnen uitoefenen dat ook vinden.<br />Groet, schrvrdzsschrijverdezeshttps://www.blogger.com/profile/16362679758436280288noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post-33844848638137318842010-01-10T13:43:11.513+01:002010-01-10T13:43:11.513+01:00Graag gedaan. Het blijven interessante vraagstukke...Graag gedaan. Het blijven interessante vraagstukken. Aladin chat is al gestopt. De normale aladin krijgt nog een half jaar. Daarna moet er een vervanger komen maar wat dat precies zal zijn is volgens mij nog niet bekend.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16155772111718450987noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post-2101979271602777642010-01-10T12:20:04.642+01:002010-01-10T12:20:04.642+01:00@Edwin,
@Informatiegebruiker,
Dank jullie beiden z...@Edwin,<br />@Informatiegebruiker,<br />Dank jullie beiden zeer voor deze mooie stukken. Ik kan niet zeggen dat het me nu geheel duidelijk is, maar dat heb je nu eenmaal als het over een vak gaat dat niet het jouwe is. Maar een stuk duidelijker is het in ieder geval wel. De laatste regel van Informatiegebruiker: 'Niet door je het antwoord te vertellen, maar door je te helpen bij het zoeken ernaar.' spreekt me erg aan.<br /><br />Wat betreft Al@din, als dat echt over zo'n ruim netwerk van specialisten beschikt, lijkt het mij nogal zonde om dat zomaar overboord te gooien. Of gebeurt dat toch (nog) niet? Wel heb ik de indruk dat Al@din vaak wél het antwoord geeft. Dat beviel mij er nooit zo aan, want zo zit je als informatiespecialist dingen te doen die mensen vaak makkelijk zelf kunnen. Maar dit is slechts de indruk van een buitenstaander. (Ik heb een paar keer een vraag aan Al@din gesteld en kreeg geloof ik een keer een antwoord waar ik wat aan had.)<br /><br />Wat me door jullie uitleg over het vak van informatiespecialist weer eens extra duidelijk is geworden, is dat er in de bibliotheek heel verschillende werelden naast elkaar bestaan. De vraag is hoe we die bij elkaar houden (als we dat willen). Daar moet ik nog maar 's wat over bloggen...<br /><br />Nogmaals hartelijk dank, fijn dat jullie in de nacht en vroege ochtend zoveel moeite deden om mijn vraag te beantwoorden.<br /><br />Groet, schrvrdzsschrijverdezeshttps://www.blogger.com/profile/16362679758436280288noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post-4470951194661485492010-01-10T09:26:02.391+01:002010-01-10T09:26:02.391+01:00Hoi Schrijver,
Over de NSA weet ik niet zo veel, m...Hoi Schrijver,<br />Over de NSA weet ik niet zo veel, maar over de informatiefunctie van openbare bibliotheken kan ik wel wat zeggen.<br /><br />Ik denk dat de ingewikkeldheid hem zit in breed versus diep geinformeerd zijn. Als je een ongewone ziekte hebt, wil je informatie van iemand die daar de aller gespecialiseerdste specialist in is. Maar als het onderwerp toevallig je interesse heeft, of je wilt er een spreekbeurt over houden, heb je juist niet zo veel aan zo'n superspecialist. De kans is namelijk groot dat zo'n superspecialist zijn kennis helemaal niet zo kan verwoorden dat jij het als leek snapt. En iemand kan nog zo deskundig zijn, maar als je hem niet begrijpt heb je daar niet zo veel aan.<br /><br />Ik denk dat openbare bibliotheken een belangrijke rol hebben aan de 'amateur' kant van de samenleving. De openbare bibliotheek heeft zelf geen superspecialisten in dienst, maar heeft wel breed geinformeerde medewerkers die geschoold zijn in het beoordelen van de betrouwbaarheid van informatie. <br /><br />Een informatiespecialist zal dus bij een controversieel onderwerp waarschijnlijk niet weten wie van de partijen er gelijk heeft, maar hij kan door zijn eigen informatiespecialisme wel kunnen aangeven dat er verschillende stromingen zijn en waarop die stromingen in grote lijnen van mening verschillen.<br /><br />En in heel veel gevallen zal de informatiespecialist je bij een specialistische vraag doorverwijzen. Dat is geen zwakte van de bibliothecaris, dat is zijn kracht. De bibliothecaris is (of zou moeten zijn) de persoon die je verder helpt bij het vinden van de informatie die je nodig hebt. Niet door je het antwoord te vertellen, maar door je te helpen bij het zoeken ernaar.westhernlhttps://www.blogger.com/profile/13295459679443374044noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8709097305158644435.post-77819444737405688822010-01-10T02:40:37.442+01:002010-01-10T02:40:37.442+01:00Het vak van informatie is denk ik inderdaad net zo...Het vak van informatie is denk ik inderdaad net zo breed als het leven zelf. Als je kijkt wat de NSA zoal <a href="http://www.nsa.gov/careers/career_fields/index.shtml" rel="nofollow">vraagt</a> van 'recruten' zie je dat er opvallend veel specialisten bij zitten. De analyse van die informatie is daar maar een <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_analysis_management" rel="nofollow">klein deel</a> van.<br /><br />Het opleiden van mensen voor het vak is al een paar jaar onderhevig aan allerlei invloeden. In een grotere bibliotheek heb je de vakspecialisten altijd nodig maar de vraag naar de kennis is wel veranderd. De opleiding IDM legt begrijpelijkerwijs ook veel nadruk op databases en andere technologie maar kan daardoor minder aandacht besteden aan een echt specialisme, bijvoorbeeld geschiedenis. Dan zou je nog een studie moeten doen.<br /><br />Ik denk dat 'all-rounders' voor de dagelijke vraagbeantwoording zijn. Mensen met een goede algemene kennis en interesse voor mensen en actualiteit. Op de achtergrond kunnen zij altijd de hulp inroepen van echte vakspecialisten, als dat nodig is.<br /><br />Zo zit Al@din eigenlijk ook in elkaar. Eenvoudige vragen worden meteen beantwoord door de dienstdoende medewerker, de specialistische worden doorgestuurd naar de tweede lijn: een groot netwerk van specialisten op alle denkbare gebieden. Dat netwerk is ijzersterk..maar het goed naar buiten brengen in de aandachtseconomie van nu is weer een tweede. Dat vergt inzicht in het informatiegedrag van nu. En dat gedrag is vaak behoorlijk diffuus en vlak...<br /><br />Het komt er denk ik op neer dat de kracht 'm zit in een netwerk van goede mensen. De NSA en andere diensten hebben zulke netwerken ook...maar die moeten dan ook weer met elkaar kunnen praten...en de aard van het werk staat niet toe dat ze dat via sociale netwerken doen.<br /><br />Ik vrees dat je gelijk hebt als je stelt dat <a href="http://www.zbdigitaal.nl/2006/07/neemt-de-behoefte-aan.html" rel="nofollow">de behoefte aan informatiebemiddeling afneemt</a>. Dat is een logisch gevolg van alle ontwikkelingen. Zoekmachines worden alleen maar beter en <a href="http://www.zbdigitaal.nl/2009/07/zoeken-wordt-luisteren-je-omgeving-als.html" rel="nofollow">luisteren</a> wordt steeds belangrijker. Daarom denk ik dat je als informatiespecialist naar andere invalshoeken en <a href="http://www.zbdigitaal.nl/2007/08/gelezen-daniel-pink-whole-new-mind.html" rel="nofollow">andere vaardigheden</a> moet gaan kijken.<br /><br />Eenvoudig is dat niet...maar mogelijk is het wel...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16155772111718450987noreply@blogger.com